
.
Regulamentul intern este un act juridic, care reglementează raporturile de muncă ale tuturor salariaţilor, contribuie la creşterea productivităţii muncii şi la întărirea disciplinei muncii.
Îndeplinirea cerinţelor Regulamentului sânt obligatorii pentru toţi salariaţii.
REGULAMENTUL INTERN AL
ÎNTREPRINDERII DE STAT PENTRU SILVICULTURĂ ,,TELENEȘTI”
I. DISPOZIŢII GENERALE
1.1. În conformitate cu art.43 al Constituţiei Republicii Moldova, fiecare om are dreptul la muncă, alegerea liberă a muncii, la condiţii echitabile şi satisfăcătoare de muncă, cât şi la protecţie contra şomajului
Obligaţia fiecărui cetăţean al Republicii Moldova apt de muncă, este atitudinea conştiincioasă în domeniul de activitate ales, respectarea legislaţiei Republicii Moldova în vigoare.
1.2. Disciplina de muncă poate fi asigurată numai prin crearea condiţiilor organizatorice şi economice, atitudinea conştientă faţă de muncă, prin metode de convingere, educaţie, stimulare pentru munca conştiincioasă.
1.3. Problemele privind aplicarea prezentului Regulament intern le soluţionează administrația întreprinderii de comun acord cu organul sindical.
II. ORDINEA DE ANGAJARE ŞI ELIBERARE A SALARIAŢILOR
2.1. Muncitorii, specialiştii şi conducătorii colectivelor de muncă îşi realizează dreptul la muncă prin încheierea contractului individual de muncă.
2.2. La încheierea contractului individual de muncă, persoana care se angajează prezintă angajatorului următoarele documente:
a) buletinul de identitate sau alt act de identitate;
b) carnetul de muncă, cu excepţia cazurilor când persoana se încadrează în câmpul muncii pentru prima dată sau se angajează la o muncă prin cumul;
c) documentele de evidenţă militară – pentru recruţi rezervişti;
d) diplomă de studii, certificatul de calificare ce confirmă pregătirea specială – pentru profesiile care cer cunoştinţe sau calităţi speciale;
e) certificatul medical, în cazurile prevăzute de legislaţia în vigoare.
Se interzice de cerut de la persoanele care se angajează alte documente decât cele prevăzute mai sus.
2.3. Angajarea se legalizează prin ordinul (dispoziţia, decizia, hotărârea) angajatorului, care este emis în baza contractului individual de muncă negociat şi semnat de părţi:
Ordinul (dispoziţia, decizia, hotărârea) de angajare trebuie adus la cunoştinţa salariatului, sub semnătură, în termen de 3 zile lucrătoare de la data semnării de către părţi a contractului individual de muncă. La cererea scrisă a salariatului, angajatorul este obligat să-i elibereze acestuia o copie a ordinului (dispoziţiei, deciziei, hotărârii), legalizată în modul stabilit, în termen de 3 zile lucrătoare.
La angajare sau la transferare a salariatului la o altă muncă, angajatorul este obligat:
a) să-i pună la curent cu munca care i se încredinţează, cu condiţiile
b) de muncă, cu drepturile şi obligaţiile sale;
c) să-i aducă la cunoștinţă regulamentul intern al unităţii şi contractul colectiv de muncă;
d) să-i familiarizeze cu regulile de securitate şi sănătate în muncă.
2.4. Pentru toţi salariaţii care au lucrat cel puţin 5 zile în cadrul unităţii se întocmesc carnetele de muncă.
2.5. Contractul individual de muncă poate înceta:
a) în circumstanţele ce nu depind de voinţa părţilor (art.82 din Codul muncii);
b) la iniţiativa uneia dintre părţi (art. 85 şi 86 din Codul muncii).
Salariatul are dreptul la demisie – desfacere a contractului individual de muncă, cu excepţia prevederii alin. (7) din prezentul punct, din proprie iniţiativă, anunţând despre aceasta angajatorul, prin cerere scrisă, cu 14 zile calendaristice înainte. Curgerea termenului menţionat începe în ziua imediat următoare a zilei în care a fost înregistrată cererea.
În caz de demisie a salariatului în legătură cu pensionarea, cu stabilirea gradului de invaliditate, cu concediul pentru îngrijirea copilului, cu înmatricularea intr-o instituţie de învăţământ, cu trecerea cu traiul în altă localitate, cu îngrijirea copilului până la vârsta de 14 ani sau a copilului invalid, cu alegerea într-o funcţie selectivă, cu angajarea prin concurs la o altă unitate, cu încălcarea de către angajator a contractului individual si/sau colectiv de muncă, a legislaţiei muncii în vigoare, angajatorul este obligat să accepte demisia în termenul redus indicat în cererea depusă şi înregistrată, la care se anexează documentul respectiv ce confirmă acest drept.
După expirarea termenelor indicate la alin. (2), (3) şi (7) din prezentul punct, salariatul are dreptul să înceteze lucrul, iar angajatorul este obligat să efectueze achitarea deplină a drepturilor salariale ce i se cuvin salariatului şi să-i elibereze carnetul de muncă şi alte documente legate de activitatea acestuia în unitate.
Contractul individual de muncă poate fi desfăcut, prin acordul scris al părţilor, înainte de expirarea termenelor indicate la alin. (2), (3) şi (7) din prezentul punct până la expirarea termenilor indicate la alin.(2),(3) şi (7) din prezentul punct, salariatul are dreptul ori când să-şi retragă cererea sau să depună o nouă cerere, prin care să o anuleze pe prima. În acest caz, angajatorul este în drept să-l elibereze pe salariat numai dacă, până la retragerea (anularea) cererii depuse, au fost încheiat un contract individual de muncă cu un alt salariat în condiţiile prezentului cod.
Conducătorul unităţii, adjuncţii lui şi contabilul-şef sânt în drept să demisioneze până la expirarea duratei contractului individual de muncă în cazurile stipulate de contract, anunţând despre aceasta angajatorul, prin cerere scrisă, cu o lună înainte.
Dacă, după expirarea termenilor indicate în alin. (2), (3) şi (7) din prezentul punct, salariatul nu a fost de fapt eliberat din funcţie şi el îşi continuă activitatea de muncă fără să-şi reafirme în scris dorinţa de a desface contractul individual de muncă, eliberarea acestuia nu se admite.
Concedierea salariaţilor membri de sindicat poate avea loc numai în condiţiile art. 87 din Codul muncii.
Contractul individual de muncă încetează în temeiul ordinului (dispoziţiei, deciziei, hotărârii) angajatorului, care se aduce la cunoştinţa salariatului, sub semnătură, cel târziu la data eliberării din serviciu.
2.6. În ziua eliberării de la lucru administraţia e obligată să-i înmâneze carnetul de muncă sub semnătură în registru, făcându-se în ea înscrierea de eliberare şi să facă contul definitiv. Înscrierile despre cauzele eliberării trebuie să corespundă cu formulările din legislaţia în vigoare şi cu referire la articolul şi punctul legii.
Ziua eliberării este ultima zi de lucru.
III. OBLIGAŢIILE FUNDAMENTALE ALE SALARIAŢIILOR
3.1. Salariatul este obligat;
a) să-și îndeplinească conștiincios obligațiile de muncă prevăzute de contractul individual de muncă;
b) să îndeplinească normele de muncă stabilite;
c) să respecte regulamentul intern al unității;
d) să respecte disciplina muncii;
e) j)să manifeste în comportament nediscriminatoriu în raport ceilalți salariați și cu angajatorul;
f) să respecte dreptul la demnitate în muncă al celorlalți salariați;
g) să respecte cerințele de protecție și igienă a muncii
h) să manifeste o atitudine gospodărească față de bunurile angajatorului și ale altor salariați
i) să informeze de îndată angajatorul sau conducătorul nemijlocit despre orice situație care prezintă pericol pentru viața și sănătatea oamenilor sau pentru integritatea patrimoniului angajatorului
j) să achite contribuțiile de asigurări sociale de stat obligatorii și primele de asigurare obligatorie de asistență medicală în modul stabilit
k) să îndeplinească alte obligațiuni prevăzute de legislația în vigoare și Contractul Colectiv de Muncă
IV. OBLIGAŢIILE ADMINISTRAŢIEI ÎNTREPRINDERII
4.1. Administraţia întreprinderii este obligată:
a) să organizeze bine munca salariaţilor, încât fiecare să lucreze potrivit specialităţii şi calificării sale, să aibă locul său de lucru, până a începe lucrul să fie familiarizat cu aria sa de muncă şi să fie asigurat cu lucru pe tot cursul zilei de muncă; să asigure condiţii sănătoase şi inofensive de muncă, stare bună a instrumentului, mecanismului şi alte utilaje, cât şi rezervele normative de materiale şi alte resurse necesare pentru muncă normală ;
b) să creeze condiţii de sporire a productivităţii muncii prin avansarea în producere, calitatea lucrărilor, perfectarea formelor de gospodărire ;
c) La timp să fie aduse la cunoştinţa subdiviziunilor structurale sarcinile de plan, indicatorii de economie şi să lucreze la realizarea lor cu cât mai mici cheltuieli, materiale şi finanţe, luând măsuri pentru a valorifica şi folosi rezervele interne;
d) să desăvârşească în continuare organizarea remunerării muncii, să intereseze material salariaţii ca rezultat al lucrului lor personal şi al totalurilor generale pe întreprindere (obiect), o corelaţie echitabilă între productivitatea muncii şi sporirea retribuţiei muncii, econom şi raţional să fie cheltuit fondul de salarizare, de încurajare şi stimulare materială, cât şi alte fonduri. Să asigure aplicarea corectă a condiţiilor în vigoare de plată a muncii, să achite lunar salariul în termenele stabilite;
e) să asigure respectarea disciplinei de muncă şi producere, în continuu să fortifice organizarea muncii, spiritul econom şi educativ, să nu se piardă timpul de lucru în zadar, resursele de muncă; să fie luate măsuri contra infracţiunilor de disciplină în muncă, ţinând cont de părerea colectivului de muncă;
f) să respecte legislaţia muncii şi legislaţia în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
g) să controleze în permanenţă cunoaşterea şi respectarea de către salariaţii Serviciul Silvic de Stat a prevederilor actelor normative în vigoare în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.
h) la timp să examineze şi să implementeze invenţiile şi propunerile de raţionalizare, să susţină inovatorii în producere, să creeze premise creaţiei tehnice în mase ;
i) să asigure calificarea sistematică a lucrătorilor şi nivelul de cunoştinţe şi drept, să creeze condiţii necesare pentru perfectarea şi cumularea lucrului cu învăţătura la producere şi cea din instituţiile de învăţământ;
j) să fie îngăduitori şi sensibili la nevoie şi năzuinţele salariaţilor prin asigurarea şi îmbunătăţirea condiţiilor de trai, prin construcţii, reparaţii ale locuinţelor, blocurilor administrative, cămine, instituţii preşcolare, cât şi întreprinderi, să stimuleze construcţia individuală şi cooperatistă, să ţină la evidenţă pe cei ce au nevoie de îmbunătăţirea condiţiilor de trai, să repartizeze spaţiul locativ în conformitate cu legislaţia în vigoare .
4.2. Administraţia îşi exercită obligaţiile sale în cazuri diferite împreună sau cu acordul comitetului sindical.
V. TIMPUL DE LUCRU ŞI FOLOSIREA LUI
5.1. Conform legislaţiei în vigoare, în cadrul Întreprinderii pentru silvicultură ,,Telenești” se stabileşte săptămâna de cinci zile lucrătoare, 40 ore, cu două zile de odihnă (sâmbătă şi duminică) .
Începutul şi terminarea lucrului, timpul pentru odihnă şi masă se stabileşte :
Începutul lucrului : 8.00
Repaos şi prânz :de la 12.00 până la 13.00
Terminarea lucrului : 17.00
Notă. În ultimele cazuri ora mesei poate fi schimbată în dependenţă de lucrul cantinelor prin hotărârea administraţiei întreprinderii.
Până a începe lucrul fiecare angajat e dator să ponteze prezenţa sa, iar la sfârşitul zilei (schimbului) – plecarea de la lucru .
5.2. Administraţia întreprinderii, şefii de subdiviziuni sânt obligaţi să ducă evidenţa sosirii şi plecării de la serviciu.
Lucrătorii ce se prezintă la serviciu în stare de ebrietate sânt eliberaţi de la lucru pe acea zi. Această zi se consideră ca absenţă de la lucru .
5.3. În timpul lucrului este interzis :
a) să sustragi salariaţii de la lucrul de bază pentru a executa datorii obşteşti sau alte activităţi ce nu au comun cu producerea ;
b) să se convoace adunări, şedinţe şi alte activităţi obşteşti .
5.4. Programarea concediilor de odihnă anuale pentru anul următor se face de angajator, de comun acord cu reprezentanţii salariaţilor, cu cel puţin 2 săptămâni înainte de sfârşitul fiecărui an calendaristic. La programarea concediilor de odihnă anuale se ţin cont atât de dorinţa salariaţilor, cât şi de necesitatea asigurării bunei funcţionări a unităţii.
Este interzisă neacordarea concediului de odihnă anual timp de 2 ani consecutivi, precum şi neacordarea anuală a concediului de odihnă salariaţilor în vârsta de până la 18 ani şi salariaţilor care au dreptul la concediu suplimentar în legătură cu munca în condiţii vătămătoare.
VI. STIMULĂRI PENTRU SUCCESE ÎN MUNCĂ
6.1. Pentru executarea exemplară a obligaţiilor de muncă, îmbunătăţirea productivităţii muncii şi calităţii producţiei, stagiu respectabil, lucru impecabil, inovaţii şi alte realizări se acordă următoarele stimulări (203; 204 C.M. al R.M.) :
a) Anularea sancţiunii disciplinare mai devreme de cât un an de zile ;
b) Mulţumiri;
c) Premii băneşti;
d) Cadouri de preţ;
e) Diplome de onoare;
f) Înscrieri în Cartea de onoare şi Panoul de onoare;
g) Conferirea titlului „Veteran al Silviculturii”,
h) „Veteran de onoare al Silviculturii”;
i) Decorarea cu insigna „Pentru muncă îndelungată şi impecabilă în paza fondului forestier de Stat”.
6.2. Stimulările prevăzute în subpunctele a), b), c), d),e) se acordă de către administraţia,cu acceptul Comitetului sindical iar cele din subpunctele f),g).h), şi i) împreună cu comitetul sindical al întreprinderii. Stimulările se fixează în ordin sau hotărârea comună, se fac cunoscute întregului colectiv şi se înscriu în cartea de muncă a salariatului .
6.3. Salariaţii din cadrul întreprinderii ce îndeplinesc impecabil sarcinile de serviciu au prioritate în ce priveşte domeniul social – cultural şi de trai (foi de sanatoriu şi case de odihnă, îmbunătăţirea condiţiilor locative etc.). acestor lucrători li se deschid căi de avansare în lucru. Veteranilor de onoare li se acordă foi de tratare în primul rând.
Pentru merite deosebite de muncă lucrătorii întreprinderii sânt propuşi instanţelor superioare ale conducerii de stat, pentru decorarea cu ordine şi medalii ale Republicii Moldova, Diplome de onoare ale Guvernului, Parlamentului, insigne, decoraţii, etc.
6.4. Colectivul de muncă al întreprinderii întreprinde măsuri de stimulare obştească: propun lucrătorii pentru a fi stimulaţi moral şi material, îşi expun părerea despre candidaturile propuse la decoraţii de stat; stabilesc avantaje suplimentare de mijloace de calificare în acest scop pentru inovatori şi fruntaşi în producere, cât şi pentru persoane ce lucrează mulţi ani şi exemplar în ramură.
VII. RĂSPUNDEREA PENTRU ÎNCĂLCAREA DISCIPLINEI DE MUNCĂ
7.1. Pentru încălcarea disciplinei de muncă, angajatorul are dreptul să aplice faţă de salariat următoarele sancţiuni disciplinare:
a) avertismentul;
b) mustrarea;
c) mustrarea aspră;
d) concedierea (în temeiurile prevăzute la art.86 alin.(1) lit. g) – r) din Codul muncii).
7.2. Până a aplica sancţiunea disciplinară salariatul trebuie să prezinte o lămurire în formă scrisă . Refuzul de a scrie lămurire se fixează prin act.
Pentru aceeaşi abatere disciplinară nu se poate aplica decât o singură sancţiune.
7.3. La aplicarea sancţiunii disciplinare trebuie să se ţină cont de circumstanţele şi de gravitatea faptei comise de salariat, comportamentul anterior al salariatului, atitudinea faţă de muncă.
7.4. Sancţiunea disciplinară se aplică, de regulă, imediat după constatarea abaterii disciplinare, dar nu mai târziu de o lună din ziua constatării ei, fără a lua în calcul timpul aflării salariatului în concediul anual de odihnă, în concediul de studii sau în concediul medical.
Sancţiunea disciplinară nu poate fi aplicată după expirarea a 6 luni din ziua comiterii abaterii disciplinare, iar în urma reviziei sau a controlului activităţii economico-financiare – după expirarea a 2 ani de la data comiterii.
În termenele indicate nu se include durata desfăşurării procedurii penale.
7.5. Ordinul (dispoziţia, decizia, hotărârea) de sancţionare, cu excepţia sancţiunii disciplinare sub forma de concediere conform art.206 alin (1) lit. d) muncii, care se aplică cu respectarea art.81 alin. (3) din Codul muncii, se comunică salariatului, sub semnătură, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data emiterii, iar în cazul în care acesta activează într-o subdiviziune interioară a unităţii (filială, reprezentanţă, serviciu desconcentrat etc.) aflate în altă localitate – în termen de cel mult 15 zile lucrătoare şi produce efecte de la data comunicării. Refuzul salariatului de a confirma prin semnătură comunicarea ordinului se fixează într-un proces-verbal semnat de un reprezentant al angajatorului şi un reprezentant al salariaţilor.
Ordinul (dispoziţia, decizia, hotărârea) de sancţionare poate fi contestat de salariat în instanţa de judecată în condiţiile art.335 din Codul muncii.
7.6. Termenul de validitate a sancţiunii disciplinare nu poate depăşi un an din ziua aplicării. Dacă pe parcursul acestui termen salariatul nu va fi supus unei noi sancţiuni disciplinare, se consideră că sancţiunea disciplinară nu i-a fost aplicată.
Administraţia întreprinderii este în drept să revoce sancţiunea disciplinară în decursul unui an din proprie iniţiativă, la rugămintea salariatului, la demersul reprezentanţilor salariaţilor sau al şefului nemijlocit al salariatului.
În interiorul termenului de validare a sancţiunii disciplinare, salariatului sancţionat nu i se pot aplica stimulări prevăzute la art. 203 din Codul muncii.
7.7. Prezentul Regulament intern:
a) este obligatoriu pentru salariaţii întreprinderii;
b) se aduce la cunoştinţa salariaţilor, sub semnătură, şi produce efecte juridice pentru aceştia de la data în cunoştiinţării;
c) se afişează în toate subdiviziunile structurale ale unităţii;
Întreprinderea este agent economic şi desfăşoară activitate de întreprinzător pe baza proprietăţii ce i-a fost transmisă în gestiune.
Întreprinderea dobândeşte dreptul de persoană juridică din momentul înregistrării ei de stat la Î. S. ,,Camera Înregistrării de Stat”.
IDNO 1003606007074
Statutul al Întreprinderii de stat Întreprinderea pentru silvicultură „TELENEŞTI” din subordinea Agenţiei „Moldsilva”
I. Dispoziţii generale
1. Denumirea: Întreprinderea de stat Întreprinderea pentru silvicultură „TELENEŞTI”.(în continuare Întreprinderea).
2. Sediul întreprinderii: MD 5801, or. Teleneşti, str. M. Sadoveanu, nr.5
3. Întreprinderea este creată prin Hotărârea Guvernului nr.150 din 2 martie 2010.
4. Fondator al Întreprinderii este: Agenţia ,,Moldsilva”, cu sediul în municipiul Chişinău, bd. Ştefan cel Mare şi Sfânt, nr. 124 (în continuare – Fondator).
5. Întreprinderea de stat Întreprinderea pentru silvicultură „TELENEŞTI” este succesor în drept al Întreprinderii pentru Silvicultură ,,Teleneşti” I. S..
6. Principalele genuri de activitate a Întreprinderii sunt:
1) administrarea şi gestionarea fondurilor forestier şi cinegetic, precum şi altor obiecte ce constituie patrimonial aflat în gestiunea Întreprinderii, care să asigure:
a) dezvoltarea durabilă a pădurilor şi menţinerea în ele a biodiversităţii forestiere;
b) intensificarea funcţiilor de protecţie a apelor, de reglare climaterică şi a altor funcţii ale pădurilor în scopul sănătăţii populaţiei şi protecţiei mediului înconjurător;
c) regenerarea extinderea, ameliorarea compoziţiei şi a calităţii pădurilor, sporirea productivităţii acestora;
d) aplicarea unui complex de măsuri, privind aducerea şi menţinerea pădurilor în starea corespunzătoare funcţiilor lor ecologice şi social – economice;
e) continuitatea eficienţei funcţionale a pădurilor şi valorificarea raţională a resurselor silvice;
2) aplicarea regimului silvic şi exercitarea controlului departamental (inclusiv a prevederilor art. 21. din Codul Silvic nr. 887-XIII din 21.06.96 cu modificările şi completările ulterioare) asupra aplicării acestuia în toate pădurile fondului forestier, precum şi în vegetaţia forestieră din afara acestuia (în arealul de activitate al întreprinderii);
3) asigură paza pădurilor gestionate împotriva tăierilor ilicite de arbori, furturilor, distrugerilor, incendierii, păşunatului ilicit şi a altor acţiuni păgubitoare, asigură personalul responsabil de paza pădurii, în mod gratuit cu echipament, arme, munţii, uniforme de serviciu de model stabilit;
4) asigură valorificarea raţională a produselor şi serviciilor forestiere prin aplicarea tehnologiilor moderne şi raţionale de recoltare;
5) asigură creşterea, recoltarea şi realizarea materialului forestier de reproducere;
6) aplică schemele şi tehnologiile de regenerare a pădurilor şi de împădurire a terenurilor neregenerate şi degradate;
7) plantarea şi îngrijirea perdelelor forestiere de protecţie a câmpurilor şi bazinelor acvatice pe baze contractuale cu proprietarii şi gestionarii acestora;
8) asigură ţinerea evidenţei de stat a fondului forestier, Cadastrului Silvic de Stat şi monitoringul forestier;
9) asigură folosirea raţională a fondului forestier şi cinegetic, aflate în gestiune în conformitate cu prevederile amenajamentelor silvice şi cinegetice;
10) acordă asistenţă metodologică şi tehnică proprietarilor de păduri, de pedele forestiere de protecţie, de alte tipuri de vegetaţie forestieră, la plantarea şi gospodărirea acestora;
11) comercializarea produselor şi serviciilor forestiere;
12) restabilirea biocenozelor silvice autohtone prin reconstrucţia ecologică;
13) administrarea şi gospodărirea fondului cinegetic, executarea controlului departamental în acest domeniu;
14) asigurarea recoltării şi valorificării raţionale a produselor lemnoase şi nelemnoase ale pădurii;
15) fabricarea produselor accesorii ale pădurii;
16) exercită şi alte atribuţii în conformitate cu legislaţia în vigoare.
„Întreprinderea” poate desfăşura şi alte activităţi (de caracter social, economic, ecologic ş.a.), care nu contravin scopurilor statutare şi legislaţiei în vigoare. Extinderea şi completarea domeniilor de activitate se face în corespundere cu modificările şi completările introduse în prezentul Statut.
7. Întreprinderea este agent economic şi desfăşoară activitate de întreprinzător pe baza proprietăţii ce i-a fost transmisă în gestiune.
8. Întreprinderea dobândeşte dreptul de persoană juridică din momentul înregistrării ei de stat la Î. S. ,,Camera Înregistrării de Stat”.
9. În calitatea sa de persoană juridică, Întreprinderea dispune de ştampilă şi blanchete cu Stema de Stat a Republicii Moldova, denumirea sa completă sau abreviată în limba de stat, cu sintagma „Republica Moldova”, numărul de identificare de stat (IDNO). Pe blancheta Întreprinderii poate fi indicată, de asemenea, adresa, telefonul de contact, contul bancar şi altă informaţie.
Întreprinderea poate încheia contracte în numele său, îşi poate asuma obligaţii, poate fi reclamat sau pârât în instanţele judecătoreşti.
10. Întreprinderea poartă răspundere pentru obligaţiile sale cu toate bunurile de care dispune. Fondatorul nu poartă răspundere pentru obligaţiile întreprinderii. întreprinderea nu poartă răspundere pentru obligaţiile Fondatorului.
11. Activitatea Întreprinderii este reglementată de Codul Silvic nr. 897-XIII din 21 iunie 1996, Codul civil, nr.1107-XV din 06 iunie 2002, Legea nr.146-XIII din 16 iunie 1994 cu privire la întreprinderea de stat, Legea nr. 845-XII din 03 ianuarie 1992 cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi, Hotărârea Guvernului nr. 770 din 20.10.94 pentru aprobarea unor acte normative vizând funcţionarea Legii cu privire la Întreprinderea de Stat, Hotărârea Guvernului nr. 150 din 02 martie 2010 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei „Moldsilva” structurii şi efectivului – limită ale aparatului central al acestuia, cu modificările şi completările ulterioare ale acestora şi alte legi şi acte normative şi de prezentul Statut.
12. Patrimoniul Întreprinderii aparţine în totalitate statului şi se formează din următoarele surse:
1) depuneri de bunuri ale Fondatorului în capitalul social;
2) profitul net înregistrat din activitatea economico-financiară a întreprinderii, inclusiv:
3) sursele de finanţare a activităţilor de administrare şi gospodărire a fondurilor forestier şi cinegetic subordonate organelor silvice de stat se constituie din:
a) mijloacele bugetului de stat prevăzute pentru finanţarea activităţilor de pază, protecţie şi regenerare a pădurilor, finanţarea ariilor naturale protejate, programelor anuale de cercetări ştiinţifice, precum şi a amenajamentului silvic;
b) veniturile realizate de la comercializarea masei lemnoase şi eliberarea lemnului pe picior, de la comercializarea produselor lemnoase şi materialelor lemnoase auxiliare, produselor accesorii şi agricole, a materialelor forestiere de reproducere veniturile realizate de la activitatea de vânătoare, turism etc;
c) veniturile realizate de la prelucrarea masei lemnoase;
d) mijloace de credit obţinute în condiţiile legii şi utilizate în scopuri de regenerare şi extindere a terenurilor cu vegetaţie forestieră, pază şi protecţie a pădurilor, lichidare a consecinţelor calamităţilor naturale;
e) mijloacele realizate de la repararea prejudiciului cauzat gospodăriei silvice şi gospodăriei cinegetice prin încălcarea legislaţiei;
f) donaţii de binefacere;
g) granturi;
4) mijloacele alocate din Fondul de conservare şi dezvoltare a pădurilor;
5) mijloacelor alocate din Fondul Ecologic Naţional;
6) suma uzurii şi amortizării calculate;
7) investiţii capitale şi dotaţii de la buget;
8) bunuri primite cu titlul gratuit;
9) alte surse legale.
13. Suprafaţa terenului atribuit Întreprinderii constituie 10805,2 ha, conform amenajamentului silvic.
II. Structura Întreprinderii
14. Structura „Întreprinderii” se reglementează şi se aprobă de „Fondator”. Toate modificările şi structura şi statele întreprinderii se efectuează cu acordul „Fondatorului”.
15. Subdiviziunile de bază ale Întreprinderii sunt ocoalele silvice, care la rândul lor se împart în sectoare şi cantoane. În componenţa Întreprinderii sunt incluse:
a) ocolul silvic Mîndreşti;
b) ocolul silvic Teleneşti;
c) ocolul silvic Căzăneşti;
d) pepiniera silvică;
e) centrul de creştere industrială a materialului forestier de reproducere;
f) secţia de prelucrare a lemnului;
g) secţia de împletire a obiectelor;
h) centrul de reproducere a Cerbului comun.
16. Subdiviziunile „Întreprinderii” nu sânt persoane juridice, n-au drepturi de angajare la lucru şi eliberare din lucru a salariaţilor şi desfăşoară activitatea de producere în conformitate cu Regulamentul lor aprobat de administratorul Întreprinderii.
III. Capitalul social
17. Capitalul social se formează din următoarele surse:
1) aportul Fondatorului în mijloace băneşti şi bunuri aflate în circuitul civil;
2) investiţii capitale din contul subvenţiilor şi profitului net;
3) bunuri primite cu titlu gratuit;
4) drepturi patrimoniale (drepturi de folosinţă a mijloacelor fixe, terenurilor, resurselor naturale);
5) credite bancare şi alte credite;
6) decontări de amortizare
7) alte surse neinterzise de legislaţie.
18. Capitalul social al Întreprinderii constituie 1818359,0 lei. În capitalul social au fost incluse bunuri în valoare de 1745421,0 lei şi mijloace băneşti în sumă de 72938,0 lei.
19. Bunurile şi mijloacele băneşti transmise în capitalul social al Întreprinderii se evaluează în lei moldoveneşti.
20. La propunerea Consiliului de administraţie, mărimea capitalului social al Întreprinderii poate fi modificată (majorată sau redusă), în baza deciziei Fondatorului.
IV. Capitalul de rezervă
21. Capitalul de rezervă al Întreprinderii va constitui 15 % din capitalul social.
22. Capitalul de. rezervă al întreprinderii se formează prin defalcări anuale din profitul net până la atingerea mărimii indicate la punctul 21 al prezentului Statut. Volumul defalcărilor anuale în capitalul de rezervă se stabileşte în mărime de 5 % din profitul net al întreprinderii.
23. Capitalul de rezervă se foloseşte numai în cazul insuficienţei profitului şi a mijloacelor fondurilor speciale ale Întreprinderii. Mijloacele capitalului de rezervă se folosesc pentru acoperirea pierderilor Întreprinderii.
V. Drepturile şi obligaţiile Întreprinderii
24. Întreprinderea are dreptul:
1) să deschidă conturi proprii în instituţiile financiare înregistrate în Republica Moldova şi în alte ţări, precum şi să beneficieze de mijloacele depuse pe aceste conturi;
2) să determine direcţiile şi modul de utilizare a întregii proprietăţi ce i-a fost transmisă în gestiune;
3) să stabilească legături economice şi comerciale cu orice parteneri, inclusiv din străinătate, să extindă activitatea de întreprinzător;
4) să încheie contracte de comercializare sau de procurare a producţiei, efectuare a lucrărilor, prestare a serviciilor şi alte contracte economice;
5) să stabilească preţurile şi tarifele la producţia proprie, la serviciile prestate etc., precum şi normativele sau fondul de retribuire a muncii, cu excepţia cazurilor în care, conform legislaţiei, preturile, tarifele şi alţi indicatori se reglementează de către Stat sau de „Fondator”;
6) să îmbunătăţească condiţiile de trai şi de odihnă ale salariaţilor, să acorde ajutor familiilor acestora, precum şi să ia parte la activitatea de binefacere, să aloce mijloace pentru ocrotirea sănătăţii populaţiei, pentru cultură, învăţământ, ştiinţă, educaţie fizică şi sport, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
7) să angajeze lucrători şi să-i concedieze în corespundere cu legislaţia muncii;
8) să primească bunuri repartizate de stat în mod centralizat, la preţuri stabilite de stat sau la preţuri contractuale;
9) să ceară compensarea pagubei cauzate de acţiunile ilicite ale persoanelor fizice sau juridice.
25. Întreprinderea este obligată:
1) să asigure integritatea, folosirea judicioasă şi reproducţia lărgită a bunurilor de stat, transmise în gestiune;
2) să onoreze obligaţiile ce decurg din legislaţie şi contractele încheiate;
3) să încheie contracte (acorduri) de muncă cu cetăţenii angajaţi;
4) să achite integral plăţile salariale conform contractelor (acordurilor) încheiate, independent de starea financiară a întreprinderii;
5) să efectueze asigurarea socială, medicală şi alte tipuri de asigurări obligatorii ale salariaţilor, să le creeze condiţii adecvate pentru activitate, conform legislaţiei şi contractului colectiv de muncă;
6) să execute hotărârile ministerelor, altor autorităţi administrative centrale şi ale autorităţilor administraţiei publice locale privind protecţia socială a invalizilor şi altor persoane cu posibilităţi de muncă limitate;
7) să achite la timp impozitele, defalcările şi alte plăţii în modul şi în mărimile stabilite de legislaţie;
8) să iniţieze procedura de insolvabilitate a Întreprinderii, în cazul apariţiei imposibilităţii de a-şi onora obligaţiile faţă de creditori;
9) să prezinte, în mod stabilit, organelor de stat respective situaţiile financiare, rapoartele fiscale, dările de seamă statistice şi de alte tipuri;
10) să asigure remunerarea muncii angajaţilor la un nivel nu mai mic decât salariul minim stabilit pe ţară;
11) să asigure condiţii adecvate de muncă, respectarea securităţii muncii, normelor de producţie şi sanitare, securităţii antiincendiare, precum şi protecţia mediului ambiant;
12) să obţină licenţe, în modul stabilit de legislaţie, pentru a desfăşura activităţi ce necesită dispunerea de licenţă.
13) să asigure baza tehnico-materială şi elaborarea programului de producţie în corespundere cu principiul transparenţei procedurilor de achiziţie şi al eficienţei utilizării resurselor financiare.
26. Întreprinderea nu este în drept, fără autorizaţia Fondatorului:
1) să dea în arendă locaţiune, comodat ori să depună în gaj bunurile sale;
2) să comercializeze bunurile neutilizate în procesul tehnologic;
3) să caseze bunurile raportate la mijloacele fixe;
4) să conserveze bunurile a căror utilizare, potrivit planurilor de activitate, nu se prevede;
5) să intre în componenţa asociaţiilor, concernelor şi altor uniuni, în baza contractelor încheiate;
6) să participe cu bunurile sale în activitatea structurilor nestatale;
7) să investească patrimoniul de stat în alte state. Modul unei atare investiţii este determinat de către legislaţia statului în care sânt plasate investiţiile şi de legislaţia Republicii Moldova;
8) să transmită mijloacele fixe şi alte active.
9) să încheie contracte privind acordarea sau obţinerea unor împrumuturi cu permisiunea fondatorului;
10) să stabilească structura internă organizaţională a întreprinderii, să determine statutul juridic al subdiviziunilor.
11) Să creeze filiale şi reprezentanţe.
VI. Organele de conducere ale întreprinderii Fondatorul
Fondatorul
27. Fondatorul îşi exercită drepturile de gestionar al întreprinderii prin intermediul Consiliului de administraţie şi Administratorului întreprinderii (organul executiv).
28. Fondatorul încheie cu Administratorul întreprinderii un contract pentru transmiterea proprietăţii de stat în gestiune operativă şi a împuternicirilor de desfăşurare a activităţii de întreprinzător.
29. Fondatorul are următoarele atribuţii principale:
1) aprobă Statutul Întreprinderii, modificările şi completările acestuia;
2) stabileşte indicatorii economici ai Întreprinderii;
3) promovează o politică tehnică unică în cadrul ramurii;
4) desemnează membrii Consiliului de administraţie şi îi revocă;
5) stabileşte mărimea indemnizaţiilor lunare pentru membrii Consiliului de administraţie;
6) asigură Întreprinderea cu documente legislative şi metodico-normative, consultaţii necesare;
7) acordă asistenţă „Întreprinderii”, conform legislaţiei in vigoare, în pregătirea profesională şi reprofilarea cadrelor;
8) transmite bunurile materiale şi acceptă atribuţiile sale privind desfăşurarea de întreprinzător administratorului întreprinderii în baza contractului încheiat;
9) contractul de transmitere a patrimoniului statului în gestiune operativă şi a împuternicirilor privind activitatea de antreprenoriat a întreprinderii, „Fondatorul” îl încheie cu administratorul Întreprinderii;
10) desemnează Administratorul Întreprinderii şi îl eliberează din funcţie, la propunerea Consiliului de administraţie;
11) asigură supravegherea activităţii economico-financiare a Întreprinderii, fără a interveni nemijlocit în activitatea acesteia;
12) stabileşte mărimea creditelor contractate şi acordate de întreprindere.
30. La solicitarea întreprinderii, Fondatorul examinează materialele şi eliberează autorizaţii privind:
1) darea în arendă, locaţiune, comodat sau depunerea în gaj a bunurilor Întreprinderii;
2) comercializarea sau conservarea bunurilor neutilizate în procesul tehnologic;
3) casarea bunurilor raportate la mijloacele fixe;
4) depunerea bunurilor întreprinderii în capitalul social al structurilor nestatale;
5) intrarea în componenţa asociaţiilor, concernelor şi altor uniuni;
6) investirea patrimoniului de stat în alte state.
31. Fondatorul adoptă decizii privind modificarea capitalului social al Întreprinderii, operarea modificărilor şi completărilor în Statut, reorganizarea sau lichidarea Întreprinderii.
32. Verifică respectarea standardelor (cerinţele minime) privind angajarea în funcţie şi eliberarea din funcţie de către administratorul Întreprinderii a specialiştilor precum urmează:
a) contabilul-şef;
b) inginerul silvic-şef;
c) şefii de ocoale silvice.
33. Deleghează în deplasări de serviciu peste hotarele ţării conducerea Întreprinderii.
34. Stabileşte sarcinile atribuite şi responsabilităţile administratorului Întreprinderii.
35.
VI. Consiliul de administraţie
35. Consiliul de administraţie este organul colegial de administrare a Întreprinderii, reprezintă interesele statului şi îşi exercită activitatea în temeiul Legii nr. 146-XIII din 16 iunie 1994 cu privire la întreprinderea de stat, prezentului Statut şi Regulamentului Consiliului de administraţie al Întreprinderii, aprobat de Fondator.
36. Consiliul de administraţie se desemnează de către Fondator pe un termen de 3 ani, ţinându-se cont de propunerile Ministerului Finanţelor, Ministerului Economiei colectivului de muncă.
37. Componenţa numerică a Consiliului de administraţie se stabileşte de Fondator, în număr impar nu mai mic de 3 persoane, în funcţie de indicii economico-financiari (personalul scriptic, volumul de afaceri şi alţi indici) ai Întreprinderii.
38. În componenţa Consiliului de administraţie intră, în mod obligatoriu, reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor, Ministerului Economiei, reprezentanţi ai Fondatorului şi ai colectivului de muncă. în componenţa Consiliului de administraţie pot intra, de asemenea, reprezentanţi ai altor ministere şi autorităţi administrative centrale, specialişti în domeniul de activitate al întreprinderii, specialişti în economie şi în drept.
39. Preşedintele Consiliului de administraţie este desemnat de Fondator. Membrii Consiliului de administraţie, propuşi din partea colectivului de muncă, sânt aleşi la adunarea generală (conferinţa) a colectivului de muncă. Administratorul întreprinderii nu poate fi desemnat în calitate de membru al Consiliului de administraţie.
40. Consiliul de administraţie are următoarele atribuţii:
1) aprobă direcţiile prioritare şi planurile anuale de dezvoltare ale Întreprinderii;
2) ia măsuri ce vor asigurarea integritatea şi folosirea eficientă a bunurilor Întreprinderii;
3) soluţionează, de comun acord cu Fondatorul, chestiunile referitoare la intrarea Întreprinderii în asociaţii şi alte uniuni şi ieşirea din ele;
4) aprobă devizul anual de venituri şi cheltuieli şi situaţiile financiare anuale;
5) exercită controlul selectiv al activităţii economico-financiare a Întreprinderii;
6) prezintă Fondatorului raportul cu privire la activitatea economico-financiara a Întreprinderii, precum şi raportul auditorului;
7) adoptă decizii cu privire la obţinerea, acordarea şi folosirea creditelor, în mărimea stabilită de Fondator;
8) prezintă Fondatorului propuneri privind modificarea şi completarea Statutului Întreprinderii, reorganizarea sau lichidarea ei;
9) selectează prin concurs şi propune Fondatorului candidatura Administratorului Întreprinderii şi, după caz, eliberarea lui din funcţie;
10) aprobă, la propunerea Administratorului, repartizarea profitului net anual al Întreprinderii;
11) aprobă dările de seamă trimestriale ale Administratorului referitor la rezultatele activităţii economico-financiare ale Întreprinderii;
12) examinează materialele ce ţin de darea în arendă, locaţiune, comodat, depunerea în gaj a bunurilor întreprinderii, comercializarea sau conservarea activelor neutilizate în procesul tehnologic, casarea bunurilor raportate la fondurile fixe, transmiterea fondurilor fixe şi altor active, prezentate de Administrator spre coordonare;
13) ia decizii referitoare la efectuarea auditului situaţiilor financiare anuale;
14) examinează şi informează Fondatorul despre necesitatea modificării capitalului social;
15) consiliului de administraţie poate avea şi alte atribuţii, care nu contravin legislaţiei în vigoare.
16) ia decizii referitoare la asigurarea transparenţei procedurilor de achiziţie a bunurilor, lucrărilor şi serviciilor destinate atât acoperirii necesităţilor Întreprinderii, cât şi asigurării bazei tehnico-materiale şi elaborării programului de producţie al acesteia.
41. Consiliul de administraţie nu are dreptul că intervină în activitatea Administratorului, desfăşurată întru exercitarea funcţiilor, stipulate în contractul încheiat cu Fondatorul Întreprinderii.
42. Conform legislaţiei, membrii Consiliului de administraţie răspund solidar faţă de întreprindere pentru prejudiciile cauzate de îndeplinirea, cu abateri de la legislaţie, a hotărârilor adoptate de ei, a Statutului Întreprinderii şi a Regulamentului Consiliului de administraţie. Membrul Consiliului de administraţie care a votat împotriva unor astfel de hotărâri este scutit de repararea prejudiciilor, dacă în procesul-verbal al şedinţei a fost fixat protestul lui. Este absolvit de răspundere şi membrul Consiliului de administraţie care nu a participat la şedinţa respectivă.
43. Membrul Consiliului de administraţie poate fi scutit de reparaţia prejudiciilor cauzate de el în timpul îndeplinirii obligaţiilor sale, dacă el a acţionat conform documentelor întreprinderii, indicaţiilor în scris ale autorităţii pe care o reprezintă sau în limitele unui risc normal de producţie sau gestiune.
Membrii Consiliului de administraţie participă la activitatea acestuia prin cumul cu funcţia lor de bază.
VII. Organul executiv al Întreprinderii
Administratorul:
44. Administratorul conduce activitatea Întreprinderii şi îşi exercită funcţiile ce-i revin în conformitate cu legislaţia, prezentul Statut şi contractul (acordul) încheiat cu Fondatorul.
45. Administratorul are următoarele atribuţii:
1) conduce activitatea Întreprinderii şi asigură funcţionarea ei eficientă;
2) acţionează fără procură în numele Întreprinderii;
3) reprezintă interesele Întreprinderii în relaţiile cu persoanele fizice şi juridice, precum şi cu organele de justiţie, acordând atare împuterniciri în unele probleme şi altor lucrători ai întreprinderii ori altor persoane ce dispun de calificarea respectivă;
4) asigură executarea deciziilor Fondatorului şi Consiliului de administraţie;
5) asigură, la decizia consiliului de administraţie, efectuarea auditului situaţiilor financiare şi încheie contractul cu societatea de audit/auditorul întreprinzător individual;
6) prezintă trimestrial Consiliului de administraţie darea de seamă cu privire la activitatea economico-financiara a Întreprinderii şi raportul auditorului;
7) încheie contracte, eliberează procuri, deschide conturi în bănci;
8) prezintă Fondatorului propuneri coordonate cu Consiliul de administraţie privind schimbarea componenţei, reconstrucţia, extinderea, reutilarea tehnică a bunurilor transmise în gestiunea întreprinderii;
9) poartă răspundere materială pentru neexecutarea sau executarea inadecvată a obligaţiilor stabilite în contract;
10) asigură prezentarea, în modul stabilit de lege, a situațiilor financiare, rapoartelor fiscale, a dărilor de seamă statistice şi de alte tipuri în organele respective de stat;
11) asigură transferarea în termen a plăţilor și defalcărilor în bugetul public naţional;
12) angajează şi concediază personalul întreprinderii, asigură stimularea muncii angajaţilor, sancţionarea sau tragerea lor la răspundere;
13) asigură achitarea salariilor, în modul şi în termenele stabilite de legislaţie;
14) îndeplineşte şi alte obligaţii ce ţin de organizarea şi asigurarea activităţii întreprinderii, conform legislaţiei. Semnează documentele financiare şi este distribuitorul de finanţe care se află în posesia Întreprinderii. Aplică sancţiuni disciplinare către angajaţii Întreprinderii în conformitate cu legislaţia în vigoare.
15) administratorul întreprinderii este obligat să asigure integritatea bunurilor primite în gestiune operativă, utilizarea şi reproducerea lor. Valoarea activelor nete proprii ale întreprinderii nu trebuie să fie mai mică decât mărimea capitalului social. În caz contrar, se interzice de a plăti prime din contul profitului net obţinut.
16) coordonează cu consiliul de administraţie deciziile referitoare la asigurarea transparenţei procedurilor de achiziţie a bunurilor, lucrărilor şi serviciilor destinate atît acoperirii necesităţilor Întreprinderii, cât şi asigurării bazei tehnico-materiale şi elaborării programului de producţie al acesteia;
17) asigură respectarea principiului transparenţei procedurilor de achiziţie a bunurilor, lucrărilor şi serviciilor destinate atât acoperirii necesităţilor Întreprinderii, cât şi asigurării bazei tehnico-materiale şi elaborării programului de producţie al acesteia.
IX. Colectivul de muncă şi Contractul colectiv
46. Colectivul de muncă al „Întreprinderii” îl constituie salariaţii angajaţi în muncă, prin contract, conform legislaţiei de muncă în vigoare.
47. Angajarea la lucru, eliberarea salariaţilor, transferarea din funcţie, programul de lucru, zilele de odihnă, concediilor anuale şi suplimentare, cât şi durata redusă a timpului de muncă a fiecărui lucrător în ciclul de producţie al „Întreprinderii” se reglementează conform Regulilor de ordine interioara a muncii şi contractului colectiv de muncă, întărit de conferinţa (adunarea) colectivului de muncă al ei.
48. Normarea, remunerarea şi stimularea muncii salariaţilor „Întreprinderii”, ordinea distribuirii şi folosirii beneficiului se reglementează conform Regulamentului de distribuire a beneficiului şi remunerarea muncii, aprobat de „Fondator” în conformitate cu cerinţele legislaţiei în vigoare.
X. Activitatea de Întreprinzător a Întreprinderii
49. Întreprinderea poate desfăşura orice gen de activitate prevăzut în prezentul Statut, cu excepţia celor interzise de legislaţie.
50. Întreprinderea îşi întocmeşte de sine stătător programul de producţie, în funcţie de indicii economici stabiliţi de Fondator, contractele încheiate pentru comercializarea producţiei către consumatori şi necesitatea de a asigura dezvoltarea Întreprinderii.
51. Întreprinderea procură resurse pe piaţa de mărfuri nemijlocit de la producători, în unităţile comerţului angro, la burse, iarmaroace, licitaţii, de la organizaţiile de aprovizionare tehnico-materială etc.
52. Întreprinderea îşi comercializează producţia, lucrările, serviciile, precum şi deşeurile de producţie la preţurile şi tarifele de piaţă, iar în cazurile prevăzute de actele normative – la preţuri şi tarife reglementate de stat.
53. Profitul (pierderile) Întreprinderii se determină în modul prevăzut de legislaţie. Profitul net se formează după achitarea impozitelor şi a altor plăţi obligatorii şi rămâne la dispoziţia întreprinderii.
Profitul net poate fi utilizat pentru:
1) acoperirea pierderilor din anii precedenţi;
2) formarea capitalului de rezervă;
3) formarea rezervei pentru dezvoltarea producţiei;
4) defalcări în bugetul de stat;
5) în alte scopuri, dacă nu contravin legislaţiei.
54. Decizia de repartizare a profitului net se adoptă de către Consiliul de administraţie anual, la propunerea Administratorului, nu mai târziu de 30 aprilie a anului ce urmează după anul de gestiune.
55. Până la data de 30 iunie inclusiv a anului imediat următor anului de gestiune, întreprinderea transferă defalcările în bugetul de stat, calculate în funcţie de rezultatele activităţii acesteia pe anul precedent, şi prezintă inspectoratului fiscal de stat teritorial raportul privind defalcările calculate. Neachitarea în termen a defalcărilor la bugetul de stat constituie încălcare fiscală, pentru care este prevăzută răspundere în conformitate cu titlul V din Codul fiscal.
56. Profitul net se va repartiza doar pentru acoperirea pierderilor din anii precedenţi, pentru formarea capitalului de rezervă şi a rezervei pentru dezvoltarea producţiei în cazul în care valoarea activelor nete, conform ultimului bilanţ anual al întreprinderii, este mai mică decât capitalul social al Întreprinderii sau va deveni mai mică în urma repartizării lui în alte scopuri.
57. Pierderile Întreprinderii se acoperă din contul profitului net rămas la dispoziţia Întreprinderii, din contul mijloacelor fondului de rezervă, precum şi din donaţii sau subvenţii.
58. Dacă, la expirarea celui de-al doilea an financiar sau al oricărui an financiar ulterior, valoarea activelor nete ale Întreprinderii, potrivit bilanţului anual al acesteia, va fi mai mică decât mărimea capitalului social, Consiliul de administraţie va informa Fondatorul despre necesitatea modificării capitalului social al Întreprinderii.
XI. Temeiurile de reorganizare sau lichidare a Întreprinderii
59. Întreprinderea se reorganizează prin fuziune (contopire, absorbţie), dezmembrare (divizare, separare) sau transformare, în baza deciziei Fondatorului, în care se prevede modul şi termenele de reorganizare.
60. Întreprinderea îşi încetează activitatea şi se lichidează în temeiurile prevăzute de legislaţie, inclusiv:
1) expirarea termenului pentru care a fost înfiinţată;
2) atingerea scopului pentru care a fost constituită sau imposibilitatea atingerii lui;
3) prin hotărârea Fondatorului;
4) prin hotărârea instanţei judecătoreşti;
5) în cazul insolvabilităţii sau încetării procesului de insolvabilitate în legătură cu insuficienţa masei debitoare.
61. Lichidarea Întreprinderii se efectuează de către comisia de lichidare, constituită prin hotărârea Fondatorului, căreia i se transmit toate împuternicirile privind conducerea activităţii curente a Întreprinderii.
62. În cazul încetării activităţii întreprinderii, potrivit deciziei instanţei judecătoreşti competente, componenţa comisiei de lichidare, modul, termenele şi alte condiţii de activitate a ei sînt determinate de această instanţă.
63. Întreprinderea se consideră lichidată odată cu radierea ei din Registrul de stat al întreprinderilor şi organizaţiilor.
XII. Dispoziţii finale
64. Prezentul Statut este întocmit în 3 exemplare, fiecare dintre ele având aceeaşi putere juridică. Anexele la Statut constituie parte integrantă a acestuia.
65. Prezentul Statut, modificările şi completările acestuia intră în vigoare la data înregistrării lui la Î. S. ,,Camera Înregistrării de Stat”.
66. Prevederile prezentului Statut sânt obligatorii pentru toţi angajaţii Întreprinderii.
67. Litigiile apărute în procesul activităţii întreprinderii şi/sau reorganizării, lichidării ei se vor soluţiona în instanţele judecătoreşti competente.
A semnat
Vasile Iliescu
.
Designed by WEB STUDIO | ЯБЛОЧКО - САЙТЫ ЛЮБОЙ СЛОЖНОСТИ.